EUR (ā‚¬) (NL)
    • Klantbeoordelingen 8.4 / 10
  • Sinds 2005 vergelijken wij huurauto tarieven
13 november 2023

Huurauto in Italiƫ: alles wat je wilt weten over ZTL zones

Altijd ZTL mijden als je een auto hebt gehuurd?

In steeds meer Europese steden worden milieuzones ingesteld om de verkeersdrukte te beperken en daarmee de luchtkwaliteit te verbeteren. Het meest gevreesd is de Italiaanse variant: de Zona a Traffico Limitato, afgekort tot ZTL. Heel veel Italiaanse plaatsen hebben zoā€™n verkeersluwe zone: van grote metropolen als Rome en Milaan tot kleine stadjes (en soms zelfs dorpjes) op het platteland. Niet alleen om vervuiling tegen te gaan, maar ook om de prachtige historische centra beter toegankelijk en dus aantrekkelijker te maken voor voetgangers.

Bord bij het begin van een ZTL zone, met de toevoeging dat het inrijverbod niet geldt voor bewoners
Bord bij het begin van een ZTL zone, met de toevoeging dat het inrijverbod niet geldt voor bewoners

Italiƫ is een heerlijk land om een auto te huren en onderweg te genieten van de geweldige geuren en kleuren van het Italiaanse platteland. Je kunt met een huurauto ook van het ene mooie stadje naar het andere nog mooiere dorpje rijden, maar dan loop je grote kans dat het oude centrum een ZTL-zone is.

Deze zones in ItaliĆ« zijn gevreesd, omdat er bij elke toegangsweg cameraā€™s hangen die de kentekens van passerende autoā€™s registreren. En er volgt onverbiddelijk een boete als je met je huurauto zoā€™n ZTL binnenrijdt, terwijl dat niet mag. Die boetes zijn niet mals: van minimaal 80 euro tot meer dan 300 euro! Als je een auto hebt gehuurd, komen daar de administratiekosten van de verhuurder nog bovenop.

Lees daarom deze uitgebreide ZTL-gids voordat je met een huurauto gaat rondrijden in het prachtige Italiƫ.

Hoe herken je een ZTL?

Bij elke toegangsweg tot een ZTL staat een duidelijk bord: een witte cirkel met een rode rand op een witte achtergrond en de tekst: zona traffico limitato. Vaak staat daaronder nog meer informatie, bijvoorbeeld over de dagen en tijden dat deze ZTL actief is of welke voertuigen er uitgezonderd zijn. Vooral de tijdsaanduiding kan voor verwarring zorgen. Er staat bijvoorbeeld dat de ZTL actief is tussen bepaalde tijdstippen van maandag t/m vrijdag, op zaterdag geldt een ander tijdvak en op feestdagen mag je er helemaal niet rijden. Dan vraag je je waarschijnlijk af hoe dat zit op zondagen. Gelden die als feestdagen? Soms zijn er in de zomermaanden extra tijden waarop je een historisch centrum niet mag binnenrijden. Al die informatie moet je opnemen terwijl je in een huurauto rijdt en dus ook je aandacht bij het overige verkeer moet houden.

Hoewel je mogelijk andere autoā€™s ziet die gewoon de ZTL binnenrijden, is het niet raadzaam dat voorbeeld klakkeloos te volgen. Inwoners van de verkeersluwe zone hebben meestal een vergunning, waarmee ze er mogen rijden. Het kan natuurlijk zijn dat de ZTL niet actief is, maar check de tijden heel grondig. Je wilt niet met je gehuurde auto binnen de zone zijn als de restricties wel van kracht worden.

Overigens kun je onderweg borden tegenkomen die weliswaar een ZTL aangeven, maar waar de beperking alleen geldt voor zware vrachtwagens en/of bussen. Dat is makkelijk te zien aan de pictogrammen eronder.

Check ZTL voordat je met de huurauto gaat rijden

Tot overmaat van ramp begint een ZTL meestal meteen na het bord dat die zone aankondigt. De cameraā€™s hangen er dan pal achter. Soms word je van tevoren gewaarschuwd dat je de verkeersluwe zone nadert (dan is er een bordje onder gemonteerd met bijvoorbeeld 50m), maar dat is vaker niet het geval. Dat is precies waarom de ZTL zo gevreesd wordt, want soms is het niet of nauwelijks mogelijk nog om te keren.

Stel je daarom van tevoren op de hoogte van de ZTL-zones in Italiaanse plaatsen waar je met de huurauto naartoe wilt rijden. Een handig hulpmiddel daarbij is de website AccessibilitĆ  Centri Storici (in Engels en Italiaans). Voor elke plaats heeft deze website een plattegrond waarop de ZTL staat ingetekend. Je kunt er ook lezen wanneer de ZTL actief is en waar de cameraā€™s staan. Bovendien vind je er links naar de officiĆ«le website van de betreffende gemeente, met de meest actuele informatie over de autoluwe zone in die plaats.

Auto huren en ZTL mijden: is daar een app voor?

Voor alles is een app en voor het mijden van de ZTL-zones in ItaliĆ« geldt dat ook. Zo kun je de app ZTL Radar gebruiken met Google Maps of met de navigatie-app Waze. Er zijn ook andere apps voor zowel iOS als Android die claimen te weten waar ZTL-zones zijn. En in dat woord ā€˜claimenā€™ zit ā€˜m nu net het addertje onder het gras. Aangezien de informatie afkomstig is van gebruikers, is geen enkele app voor alle ZTLā€™s in ItaliĆ« up-to-date. De app kan bijvoorbeeld wel aangeven waar een ZTL begint, maar niet wanneer deze precies actief is.

Een app op je mobiele telefoon kan wel een hulpmiddel zijn, maar zie het als niet meer dan dat. Vaar absoluut niet blind op wat de app je vertelt. Het allerbelangrijkste bij het besturen van een (huur)auto: gebruik je ogen en kijk uit naar borden die een ZTL aangeven.

Huurauto parkeren buiten ZTL

Gelukkig zijn er vaak net buiten het ZTL-gebied grote parkeerplaatsen of parkeergarages, soms ondergronds. De routes naar die gelegenheden om je huurauto te parkeren zijn meestal goed aangegeven. De hierboven genoemde website geeft ook aan waar rondom een ZTL parkeerplaatsen en ā€‘garages zijn waar je de gehuurde auto kunt stallen. Als je een routeplanner gebruikt, stel je de route naar de parkeerplaats in. Vaar ook hier weer niet blind op de routeplanner, controleer goed of de kortste weg niet per ongeluk door een ZTL loopt.

Wat als je hotel binnen de ZTL ligt?

Als je hotel in een verkeersluwe zone ligt, kun je vaak een ontheffing krijgen om ernaartoe te rijden. Neem ruim van tevoren contact op met de accommodatie en geef het kenteken van je huurauto door. De medewerker van het hotel zal dat doorgeven aan de lokale autoriteiten die het kenteken opnemen in het elektronische registratiesysteem. Je kunt dan het ZTL-bord voorbijrijden zonder een boete te krijgen.

Let op: soms geldt er een bepaalde route om vanaf de grens van de ZTL naar het hotel te rijden. Ook mag je onderweg niet even langs de kant stoppen of een omweg maken.

Wat is ā€œMisure di limitazione del trafficoā€?

Dit bord is voor buitenlandse toeristen heel verwarrend. Het heeft namelijk ook een witte cirkel met een rode rand en lijkt dus sterk op een ZTL-bord. Toch is het dat niet. Eronder staan balken met kleuren: groen, geel en rood. Die geven aan wanneer bepaalde voertuigen er niet mogen rijden. Standaard is groen en dan mogen vrijwel alle autoā€™s het gebied in. Bij een bepaalde mate van luchtverontreiniging gelden de beperkingen onder geel en bij zware vervuiling de regels onder rood.

Als je in ItaliĆ« een auto hebt gehuurd, hoef je je over dit bord meestal niet druk te maken. Jouw huurauto is in de regel niet ouder dan een jaar of twee en voldoet aan de laatste normen voor uitstoot. Zelfs onder de rode beperkingen is het alleen voor oudere (lees: meer vervuilende) autoā€™s verboden het bord voorbij te rijden.

ZTL mijden met een huurauto?

Laten we eerlijk zijn: een ZTL is er niet voor niets. Het is vaak het oudste en mooiste deel van een Italiaanse stad. Daar wil je eigenlijk niet met een gehuurde auto rijden, je wilt er rondlopen en genieten van oude gebouwen, intieme pleintjes en gezellige terrasjes. Dus ons advies luidt: ga gerust op stap met een huurauto in Italiƫ, maar rijd met die gehuurde auto simpelweg nooit een ZTL binnen. Want, zelfs als het mag, zijn er vaak maar beperkt mogelijkheden om te parkeren en kun je de huurauto beter net buiten de ZTL stallen.

  1. Home
  2. Huurauto in Italiƫ: alles over ZTL zones