Je hebt vast wel eens verhalen gehoord over slechte ervaringen met het huren van een auto. Bijvoorbeeld op een feestje waarbij je vakantieplannen bespreekt met je buurman en vertelt waar je een auto gaat huren. Waarop hij zegt: “Die autoverhuurder? Nóóit mee in zee gaan, die is zó slecht. Wat ik met die lui heb meegemaakt…!” En dan volgt een verhaal over de verschrikkingen toen hij een auto huurde bij dat ‘slechte’ merk.
Het punt is dat de ene autoverhuurder de andere niet is, en dat geldt zelfs binnen één merk. Merken zijn onder meer Avis, Budget, Hertz, Goldcar en Sixt. We leggen je even uit hoe dat zit. Autoverhuurbedrijven zijn in vrijwel alle gevallen franchises, wat betekent dat een ondernemer het recht heeft om onder een merknaam auto’s te verhuren. Dat recht is beperkt tot een bepaalde regio. Het gevolg is dat onder één merknaam verschillende ondernemers auto’s te huur aanbieden. En waar de ene ondernemer er alles aan doet om klanten tevreden te stellen, geeft een andere aanbieder van huurauto’s daar minder om. Ook belangrijk is dat een ondernemer op alle locaties goed controleert hoe medewerkers aan de balie omgaan met klanten. Als die controle ontbreekt, kan de aandacht voor de klant verslappen, waardoor de locatie slechte beoordelingen krijgt.
Merken zijn er wel op gebrand goede ondernemers aan zich te binden, want klantervaringen met ‘rotte appels’ slaan terug op het hele merk. Maar, franchise contracten met ondernemers lopen vaak voor langere tijd en kunnen niet zomaar ontbonden worden. Als een ondernemer tijdens de looptijd van het contract slechter gaat presteren, kan de samenwerking niet zomaar worden beëindigd. Al was het alleen al omdat het merk eerst op zoek moet naar een andere ondernemer om mee in zee te gaan.
Feit is wel dat het ene merk strenger controleert op de kwaliteit van ondernemers die onder hun naam auto’s verhuren dan het andere merk. En daar zit ‘m de kneep. Als voorbeeld noemen we Goldcar. Dat merk heeft – over het algemeen – een slechte reputatie. Maar dat geldt niet voor alle vestigingen. Sommige locaties van Goldcar scoren zelfs bovengemiddeld goed of een ruime voldoende en daar kun je dus gerust een auto huren. Andersom kan een autoverhuurder die over het algemeen goed scoort, op sommige locaties juist een slechte beoordeling hebben. Bij ons kun je heel gemakkelijk zien waar klanten naar volle tevredenheid een auto hebben gehuurd en waar niet.
Wij vermelden bij alle verhuurders hoe ze scoren op klanttevredenheid. Die score komt tot stand doordat we iedereen die via ons een auto heeft gehuurd vragen hoe de dienstverlening ter plekke was en of de huurauto voldeed aan de verwachtingen. Op die manier hebben we in de loop der jaren een enorme hoeveelheid recensies opgebouwd. Dat zijn dus échte reviews van onze klanten over de geleverde service bij die bepaalde verhuurder op die bepaalde locatie. Bij andere sites die huurauto’s vergelijken zie je ook wel beoordelingen, maar vaak zijn dat algemene reviews van een merk. Dat zegt weinig, want verschillende locaties van hetzelfde merk kunnen hemelsbreed van elkaar verschillen waar het gaat om de service en kwaliteit. Op sommige andere vergelijkingssites van huurauto’s staat zelfs niet eens vermeld door welke maatschappij een huurauto wordt aangeboden, laat staan dat je beoordelingen kunt zien van de lokale verhuurder.
EasyTerra wil zo transparant mogelijk zijn en daarom laten wij wel duidelijk zien hoe tevreden klanten zijn. Bij elke huurauto die we aanbieden zie je naast het logo van de verhuurder een cijfer dat het gemiddelde van de beoordelingen aangeeft. Als je op dat cijfer klikt, zie je een pop-up met de gemiddelde waardering, uitgesplitst naar vriendelijkheid van het personeel ter plaatse, de wachttijd, de staat van de auto en de verhouding tussen prijs en kwaliteit. Daaronder staan de meest recente beoordelingen van onze klanten over de lokale autoverhuurder.
In ons filtersysteem kun je onder het kopje ‘Klanttevredenheid’ kiezen voor aanbieders van huurauto’s die minimaal een 6 (‘Redelijk’), 7 (‘Goed’) of 8 (‘Zeer goed’) scoren. Op die manier kun je de beste aanbieders selecteren en hoef je niet zelf elke keer te checken welke score een autoverhuurder heeft. Maar hoe goed een aanbieder ook is, je wilt natuurlijk niet te veel betalen voor het huren van een auto. Daarom hebben wij in ons zoeksysteem een optie om heel gemakkelijk te zoeken op de verhouding tussen prijs en kwaliteit van de aangeboden auto’s.
Als je bij ons naar een huurauto zoekt, staan de resultaten standaard gerangschikt op prijs: van laag naar hoog. Wij begrijpen ook wel dat de prijs een belangrijke factor is bij het huren van een auto. Zoals we hierboven al hebben geschreven, raden we je aan niet alleen naar de prijs te kijken, maar ook naar de reputatie van de autoverhuurder. We maken het je heel gemakkelijk, want je kunt met één klik de resultaten van je zoekopdracht rangschikken op de verhouding prijs/kwaliteit. Daarbij baseren we ons op échte ervaringen. Want na afloop van de huurperiode vragen we onze klanten specifiek naar hun beoordeling van de prijs/kwaliteit verhouding bij die specifieke lokale aanbieder van huurauto’s. Die scores gebruiken we in de rangschikking van de resultaten van jouw zoekopdracht.
Een huurauto met Worry-Free label komt altijd van een gerenommeerde aanbieder die minimaal een 7 scoort op klanttevredenheid. Als je in ons filtersysteem ‘Worry Free’ kiest, hoef je dus niet meer te checken welke beoordeling een autoverhuurder heeft. Daarnaast zijn er nog meer voordelen verbonden aan dat label: je krijgt altijd een huurauto waar je een onbeperkt aantal kilometers mee mag rijden en met een gunstig brandstofbeleid. En, niet onbelangrijk, het eigen risico van de verzekering is afgedekt. Kortom: als je een auto huurt met het Worry-Free label ga je helemaal zorgeloos en goed verzekerd op reis.
Welke verzekeringen kies ik, hoe zit het met borg? Lees onze artikelen met handige informatie en tips. Zo kies je de juiste huurauto.