EUR (€) (NL)
    • Klantbeoordelingen 8.4 / 10
  • Sinds 2005 vergelijken wij huurauto tarieven
6 november 2023

Schade opgelopen met je huurauto, wat moet je doen?

En: is het eigen risico altijd gedekt?

Met je eigen auto schade rijden is al vervelend, maar als het je gebeurt met een gehuurde auto, breekt het klamme zweet je helemaal uit. Nergens voor nodig, want alle auto’s die je via ons huurt hebben standaard een schadeverzekering en een WA-verzekering. En als je een huurauto hebt met ons Worry-Free label, loop je helemaal geen risico. Natuurlijk wil je het liefst een onbezorgde vakantie zonder ongelukjes, maar als er dan toch iets fout loopt, lees je hier wat je moet doen.

Allereerst is er verschil tussen schade door een botsing of het omverrijden van een paaltje en schade die je opeens constateert zonder dat je weet wie er verantwoordelijk voor is. In die laatste categorie vallen deukjes in de bumper door slordig parkeren van een ander of schade doordat een automobilist in het parkeervak naast jou zijn portier wat al te ver open zwaaide.

Bel altijd met lokale autoverhuurder

Als je schade constateert of zelf veroorzaakt (bijvoorbeeld als je dat paaltje over het hoofd hebt gezien), neem je direct contact op met de lokale verhuurder. Die zal je vertellen welke eventuele volgende stappen je moet nemen. Bij kleine schades kan het zijn dat de verhuurder er alleen een aantekening van maakt, maar soms wil een lokale aanbieder een politierapport zien, zelfs bij kleine schade. Het telefoonnummer van de verhuurder staat op de voucher die we je per e-mail hebben gestuurd na je reservering. Tip: sla dat telefoonnummer meteen op in je mobieltje als je de huurauto ophaalt. Zo hoef je er niet naar te zoeken als je dat nummer moet bellen.

Maak foto’s van de schade. Digitale camera’s registreren altijd de datum en tijd dat een foto is genomen en soms ook de exacte locatie. Voor dat laatste moet je in de instellingen mogelijk toestemming geven. In het geval van foto’s van schade aan de huurauto, is dat wel aan te raden.

Wat te doen bij een ongeluk met de huurauto?

Je was zo heerlijk aan het genieten van de omgeving tijdens je roadtrip in een huurauto, dat je even niet oplette en opeens: boem. Oeps, waar kwam die andere auto nou opeens vandaan? Net als bij een ongeluk met je eigen auto: blijf rustig. Gebeurd is gebeurd, daar valt niks meer aan te doen en het gaat nu om een correcte afhandeling.

In het geval van een botsing kun je beter eerst de politie inschakelen, voordat je de lokale verhuurder belt, omdat die zal vragen om het nummer van het proces-verbaal. In sommige landen is een politierapport zelfs verplicht, zowel bij een botsing met een ander als bij een eenzijdig ongeval. Als dat het geval is (onder meer in Kroatië en Curaçao) staat het in de huurvoorwaarden, die je altijd moet doorlezen voordat je een huurauto definitief reserveert.

Vul samen met de tegenpartij het schadeformulier in en zorg dat jullie beiden tekenen en een kopie houden. Onderteken nooit een papiertje met vage omschrijvingen of in een taal die je niet machtig bent, want voor je het weet beken je schuld aan het ongeluk en de schuldvraag is uitsluitend aan de verzekering. Neem altijd foto’s van de situatie en de schade, maar zorg er wel voor dat je jezelf of anderen daarbij niet in gevaar brengt. Als er getuigen zijn, noteer je hun contactgegevens.

Ook bij de verhuurder vul je een schaderapport in. Daarin staat meestal dezelfde informatie als op het schadeformulier. Zorg dat je hier ook een ondertekende kopie van krijgt.

Hoe werkt eigen risico bij een huurauto?

Soms is de borg lager dan het eigen risico. Als in dat geval de schade hoger is dan de borg moet je bijbetalen, maar altijd hooguit tot het bedrag van dat eigen risico. Vervelend, uiteraard, maar we hebben de oplossing voor je, lees verder!

Niets betalen? Huur een auto met Worry-Free label!

En wanneer betaal je helemaal niets? Als je bij ons een auto huurt met Worry-Free label! Ho, we moeten dat iets nuanceren: je moet het eigen risico vaak wel ter plekke voorschieten, oftewel het wordt nog steeds door de verhuurder van je borg ingehouden. Maar je krijgt dat bedrag van ons terug. Uiteindelijk betaal je dus niets. De meeste Worry-Free huurauto’s hebben bovendien een extra verzekering voor schade aan het dak, de onderkant, ruiten of banden. Ook het eigen risico van die verzekering is afgedekt. Als je een auto huurt met het Worry-Free label kun je dus helemaal zorgeloos rondrijden.

Eigen risico huurauto terugkrijgen is simpel

Als je schade hebt gereden aan je huurauto en de stappen hierboven hebt gevolgd, kun je eenvoudig het betaalde eigen risico bij ons declareren. We hebben dan wel enkele dingen van je nodig zoals kopieën van het huurcontract, het schaderapport van de verhuurder, een politierapport en een bewijs dat de kosten zijn ingehouden op je borgsom. Als we dat allemaal hebben, krijg je zo snel mogelijk het eigen risico dat je hebt voorgeschoten terug.

Dus bij een Worry-Free huurauto krijg je de hele borg terug?

Nee, niet altijd. Onder borg valt namelijk meer dan alleen het eigen risico van de verzekering. Eigen risico geldt voor kosten die onder de schade- en diefstalverzekeringen vallen. Die hoef je dus nooit zelf te betalen als je kiest voor een huurauto met Worry-Free label, inclusief de uitgebreide dekking.

Maar als jij de huurauto inlevert met te weinig brandstof, zal de verhuurder daar kosten voor in rekening brengen. Ook als je onverhoopt een verkeersboete hebt opgelopen, berekent de verhuurder administratiekosten die hij van de borg inhoudt. Dergelijke kosten betalen wij uiteraard niet voor je.

  1. Home
  2. Schade opgelopen met je huurauto, wat moet je doen?