EUR (€) (NL)
    • Klantbeoordelingen 8.4 / 10
  • Sinds 2005 vergelijken wij huurauto tarieven
20 september 2023

Wat gebeurt er als je een huurauto te laat ophaalt?

Later ophalen huurauto door vertraagde vlucht

Het is aan de orde van de dag: vluchten die te laat vertrekken en als gevolg daarvan ook te laat aankomen. Vooral (charter)vluchten naar populaire vakantiebestemmingen hebben nogal eens te maken met vertragingen. Wat voor gevolgen heeft dat voor de auto die je hebt gehuurd? Hoeveel later kun je de huurauto nog ophalen? En waarom zou het eigenlijk een probleem zijn dat je de auto te laat ophaalt, want je hebt ‘m toch al betaald?

Hieronder leggen we uit hoeveel marge je moet rekenen tussen de aankomst van je vlucht en het ophalen van de huurauto. Ook vertellen we wat je moet doen als dingen niet helemaal volgens plan verlopen, bijvoorbeeld bij een (flinke) vertraging van je vlucht.

Wat gebeurt er als je een huurauto te laat ophaalt?

1. Kies de ophaaltijd van de huurauto zorgvuldig

Als je via ons een auto boekt, vragen we je altijd om de tijd in te vullen waarop je de gereserveerde huurauto zult ophalen. Kies dit tijdstip niet te kort na de verwachte aankomsttijd van je vlucht. Niet alleen om je in te dekken tegen kleine vertragingen, maar ook omdat je na de landing heel wat tijd kwijt bent aan alleen al uit het vliegtuig komen, wachten op je bagage en (eventueel) door de douane gaan. Vooral in het hoogseizoen kunnen die tijden behoorlijk oplopen.

Wij raden je aan om een tijd te kiezen die minimaal een uur later ligt dan de aankomsttijd van je vlucht. En misschien nog wel iets langer, want het is meestal minder een probleem om ietsje te vroeg bij de balie voor autoverhuur aan te komen dan te laat. Als je alleen handbagage hebt, kun je de marge wat korter maken. Maar reis je met (kleine) kinderen? Maak de marge dan maar wat langer, want die willen na een vlucht vast even rennen en springen, voordat ze weer stil moeten zitten in een huurauto.

Reis je naar een erg grote luchthaven? Kijk dan of de balie voor autohuur in dezelfde terminal is als waar je aankomt. Als dat niet het geval is, voeg dan een half uur extra toe aan de tijd tussen landing en het ophalen van je huurauto.

Ook als je een auto hebt gehuurd bij een bedrijf met het kantoor buiten de luchthaven is het verstandig de marge tussen landing en ophaaltijd ruim te maken.

2. Je hebt de huurauto al betaald, wat maakt het dan uit dat je te laat bent?

Veel mensen zijn verbaasd dat het huren van een auto niet hetzelfde is als het boeken van een hotelkamer, waar je ver na de inchecktijd kunt aankomen. Je moet autohuur meer vergelijken met het reserveren van een tafel in een restaurant, die ook maar voor beperkte tijd wordt vastgehouden.

Het verhuren van auto’s is ingewikkelder dan je op het eerste gezicht zou denken. Huurauto’s worden voortdurend gehaald en gebracht en de verhuurder heeft een beperkt aantal parkeerplaatsen. Om die zo optimaal mogelijk te benutten mag een huurauto niet voor lange tijd een plaats bezet houden. Dat luistert nauw, zeker op grotere luchthavens waar elk uur honderden huurauto’s gehaald en gebracht worden.

Huurauto’s wachten dus niet voor onbepaalde tijd op de klant. Hoe lang ze een auto vasthouden verschilt per aanbieder, meestal tussen de 1 en 2 uur. Langer dan 2 uur komt zelden voor.

3. Vluchtnummer + huurauto

Bij het reserveren van een huurauto op een luchthaven, vragen we je naar het nummer van je vlucht. Die informatie komt ook bij de lokale verhuurder terecht. De meeste autoverhuurbedrijven zullen wat coulanter omgaan met de tijd dat ze een huurauto vasthouden en op je wachten als ze zien dat je vlucht vertraging heeft. Pas op: dit ontslaat je niet van de plicht de verhuurder ook zelf in te lichten over de vertraging (zie hieronder bij punt 4).

We raden je aan om een huurauto pas te reserveren als je een vlucht hebt geboekt. Je hebt dan een vluchtnummer en een verwachte aankomsttijd. Zo kun je gemakkelijk bepalen hoe laat je de huurauto kunt ophalen. Zo’n tijdstip op een later moment wijzigen, betekent dat je de oorspronkelijke reservering annuleert en een nieuwe boeking maakt. Dat kan gevolgen hebben voor de prijs. Over annuleren gesproken: dat is kosteloos, tot 48 uur van tevoren.

4. Wat te doen bij vertraging?

Als je op de luchthaven van vertrek bent en ontdekt dat je vlucht (flinke) vertraging zal hebben, bel je meteen met de lokale verhuurder en leg je de situatie uit. Door te laten weten dat je later zult komen, houdt de verhuurder de auto mogelijk langer vast, maar dat is nooit gegarandeerd. De gegevens van de verhuurder staan op de voucher die we per e-mail hebben gestuurd en die je – als het goed is – hebt uitgeprint.

Soms ontstaat een vertraging – of loopt de vertraging op – terwijl je al in het vliegtuig zit. Dan kun je uiteraard niet bellen. Er zit niets anders op dan te wachten tot het vliegtuig op de plaats van bestemming is aangekomen en meteen na de landing contact op te nemen met de lokale verhuurder.

Overigens moet je alleen actie ondernemen bij forse vertragingen. Een kwartiertje later vertrekken geldt in de luchtvaartwereld als ‘on time’.

5. Wat als ik te laat ben en de verhuurbalie al gesloten is?

Wanneer je contact opneemt met de autoverhuurder om je vertraging door te geven, zal meteen al duidelijk zijn of je de huurauto nog binnen de reguliere openingstijden kunt meenemen. Zo niet, dan zal de verhuurder met je afspreken hoe je de huurauto kunt ophalen. In sommige gevallen blijft de balie wat langer open (vooral als meerdere klanten vertraagd aankomen), in andere gevallen is er een medewerker die je in de terminal opwacht. Aan deze service, buiten de openingstijden, zijn meestal wel kosten verbonden die je ter plekke moet betalen.

Als het voor jou geen probleem is om de huurauto de volgende dag op te halen, is dat soms ook een mogelijkheid. Bespreek dit met de verhuurder of neem contact met ons op om te kijken of dat te regelen valt.

6. Huurauto niet meer beschikbaar, wat nu?

Zoals we hierboven al schreven: een auto die je hebt gehuurd blijft maar voor beperkte tijd beschikbaar. Als je niet verschijnt rond het tijdstip dat je de huurauto hebt geboekt, gaat het verhuurbedrijf ervan uit dat je helemaal niet meer komt opdagen. De boeking krijgt het label ‘no-show’ en wordt geannuleerd, waarmee de auto meteen beschikbaar is voor iemand anders.

Let op: bij annulering van de boeking heb je geen recht op teruggave van je geld, ook niet als de auto aan iemand anders wordt verhuurd.

Nogmaals: het is van het grootste belang de ophaaltijd zorgvuldig te kiezen en bij vertraging de verhuurder meteen op de hoogte te stellen. Wij staan natuurlijk altijd klaar om je te helpen, maar ook wij kunnen niet garanderen dat je huurauto nog beschikbaar is als je te laat bent. Dat is helemaal aan de lokale autoverhuurder.

  1. Home
  2. Wat gebeurt er als je een huurauto te laat ophaalt?