EUR (€) (NL)
    • Klantbeoordelingen 8.4 / 10
  • Sinds 2005 vergelijken wij huurauto tarieven
27 maart 2023

Combineer supersnelle TGV met een huurauto

TGV: een Frans succes op hoge snelheid

Autorijders geven nogal eens af op de trein. Maar wist je dat trein en auto een perfecte combinatie vormen voor een heerlijke vakantie in Frankrijk? We hebben het dan niet over een boemeltreintje, maar over de TGV: le Train à Grande Vitesse. Met hoge snelheid door het Franse landschap zoeven en op de plaats van aankomst iets langzamer met een huurauto de omgeving verkennen. Onderweg naar je bestemming leun je met een lekker bakje koffie relaxed achterover in je treinstoel. Kalm aan, maar rap een beetje, zou Herman Finkers zeggen.

Combineer supersnelle TGV met een huurauto

Geschiedenis van de TGV

Japan was het eerste land ter wereld dat een trein met hoge snelheid liet rijden: de Shinkansen. Hoge snelheid voor een trein was toen, in de jaren zestig, 210 of 220 kilometer per uur. Dat trok de aandacht van Frankrijk, dat wel wat zag in het idee en zelf begon met het ontwikkelen van een hogesnelheidstrein. Voor zo’n trein zijn aparte trajecten nodig: zo recht mogelijk en zonder last te hebben van overig verkeer. Er rijden dus geen andere treinen op zo’n spoor en het wegverkeer gaat er onderdoor of overheen. Deze speciaal voor de TGV aangelegde sporen heten in het Frans Lignes à Grande Vitesse (LGV).

Eerst weerstand, daarna groot succes

De aanleg van de eerste hogesnelheidslijn – van Parijs naar Lyon – kreeg veel weerstand van de bevolking. De Fransen waren bang dat de hoge uitgaven voor deze lijn ten koste zou gaan van de gewone treinen en dat alleen de elite met zo’n dure trein zou kunnen reizen. In 1981 reed de eerste TGV met passagiers. De Franse Spoorwegen hadden besloten om bij de introductie een treinkaartje niet duurder te maken dan voor een gewone trein. Dat was een gouden greep, waarmee de TGV vanaf het begin een doorslaand succes werd.

Snelle uitbreiding TGV-netwerk

Na die eerste lijn werd er hard gewerkt aan uitbreiding van het netwerk. Tegenwoordig kun je met een TGV naar alle uithoeken van Frankrijk:  Bordeaux, Biarritz, Rennes, Brest, Nantes, Tours, Toulouse, Avignon, Marseille, Montpellier, Lille, Straatsburg. Om maar enkele stations te noemen van de in totaal 230 in het land. Er zijn ook rechtstreekse verbindingen met het buitenland: onder meer Brussel, Amsterdam, Frankfurt, Basel, Barcelona en – via de Eurostar – Londen.

De aanleg van de LGV Méditerranée – met name het deel tussen Valence en Avignon – had nog heel wat voeten in de aarde. Oorspronkelijk zou het traject alleen over de linkeroever van de Rhône lopen, maar wijnboeren daar verzetten zich er fel tegen. Daarom gaat de TGV nu maar liefst vier keer die rivier over. Door de aanleg van al die bruggen liepen de kosten danig uit de hand. Denk daar eens aan als je met een rhônewijntje in de hand die rivier per trein oversteekt.

Soms over gewoon spoor

De TGV rijdt op bepaalde (delen van) trajecten niet op de hoogste snelheid. De spoorbreedte van de TGV is gelijk aan gewoon spoor. Daar is met opzet voor gekozen, omdat er dan geen aparte sporen hoeven te worden aangelegd in stedelijke gebieden, waarvoor vaak geen ruimte is. Ook kan soms het laatste deel van een TGV-reis over gewoon spoor gaan. Zo ben je van Parijs in 3 uur in Marseille aan de Middellandse Zee, maar duurt het nog 2,5 uur om in Nice te komen. Dat laatste deel is dan ook over gewoon spoor. Dat is op meer trajecten het geval, bijvoorbeeld tussen Bordeaux en Toulouse. Tussen die steden wordt gewerkt aan de aanleg van een hogesnelheidslijn.

TGV

TGV-stations in en om Parijs

In en om de Franse hoofdstad zijn niet minder dan zeven stations waar TGV’s vertrekken en aankomen. Gare de Lyon is het belangrijkste, dat station is voor hogesnelheidstreinen naar en van het zuidoosten van Frankrijk. Gare Montparnasse is voor treinen naar en van het westen en het zuidwesten. Gare du Nord en Gare de l'Est spreken voor zichzelf: die zijn voor treinen naar en van respectievelijk het noorden en oosten. Dan zijn er nog TGV-stations bij de belangrijkste luchthaven van Parijs, Charles de Gaulle en even ten oosten van de stad, in Marne-la-Vallée voor Disneyland Parijs. Behalve belangrijke bestemmingen zijn dit stations om over te stappen naar een andere TGV-lijn of reguliere trein. Dat geldt ook voor het zevende TGV-station bij Parijs, dat ten zuiden van de stad ligt: Massy TGV.

Snel, sneller, snelst

De eerste TGV reed met een topsnelheid van 260 km/u, een jaar later al verhoogd naar 270 km/u. Tegenwoordig wordt op de meeste trajecten 300 km/u gereden, maar op hele rechte stukken (zoals de LGV Est) halen de treinen 320 km/u. De Franse fabrikant Alstom werkt aan een nieuw type trein dat de naam TGV M zal dragen en een topsnelheid heeft van 350 km/u. Ondanks de hogere snelheid zijn deze nieuwste treinen 20% zuiniger in energieverbruik. De fabrikant heeft diverse keren speciale testtreinen laten rijden, zonder passagiers. Zo’n testtrein haalde in 2007 een snelheid van 574,8 kilometer per uur, een wereldrecord voor een trein op elektriciteit.

Brussel of Parijs?

In de zomermaanden juli en augustus rijdt de Thalys Zon op zaterdagen vanaf Amsterdam helemaal tot aan Marseille. Deze speciale trein slaat Parijs over en overbrugt de afstand tussen de Nederlandse hoofdstad en de Middellandse Zee in slechts 7 uur! En met tussenstops in populaire plaatsen als Mâcon, Lyon, Valence, Avignon en Aix-en-Provence. In de wintermaanden rijdt er op zaterdagen een Thalys Sneeuw van Amsterdam rechtstreeks naar plaatsen in de Franse Alpen: Chambéry, Albertville, Moûtiers-Salins, Aime-La Plagne, Landry en het eindpunt Bourg-St.-Maurice.

Als je niet met zo’n speciale rechtstreekse trein reist, kun je het beste overstappen in Brussel. In de Belgische hoofdstad hoef je niet van station te wisselen en je kunt op Brussel-Zuid overstappen op TGV’s naar Lyon, Marseille, Montpellier, Rennes, Bordeaux en Straatsburg. Je moet wel een beetje puzzelen met de tijden, want sommige van deze treinen rijden slechts één of twee keer per dag. Maar het is een stuk makkelijker dan in Parijs van het ene naar het andere TGV-station te moeten.

InOui of Ouigo?

Sinds enkele jaren rijden TGV-treinen onder de merknaam InOui. Die naam klinkt als het Franse woord inouï dat "buitengewoon" (of eigenlijk "ongehoord") betekent. Daarnaast rijden er hogesnelheidstreinen met de naam Ouigo, waarvan de letterlijke vertaling “ja, gaan” betekent, maar die vooral is gekozen omdat de uitspraak in het Engels als “we go” klinkt.

Ouigo is de snelle treindienst voor budgetreizigers: de stoelen staan dichter op elkaar en er is geen eerste klasse. De tarieven zijn beduidend lager, maar let op, je betaalt voor veel opties extra: wifi, oplaadcontact, specifieke zitplaats, extra bagage, enz. Verder moet je zelf voor eten en drinken zorgen, want er is geen restauratie en er zijn zelfs geen automaten aan boord voor snacks of drankjes.

Vanuit de TGV stap je zo in een huurauto

De hogesnelheidstrein is een ideaal vervoermiddel naar je vakantiebestemming in Frankrijk. De vakantie begint al op het station en onderweg geniet je van fantastische uitzichten. Je hebt alle tijd om dat ene boek uit te lezen en als de maag begint te knorren haal je een lekker broodje of andere snack bij de restauratie. Geen stress dat je voortdurend op ander verkeer moet letten en vooral: geen last van files! Wat is er leuker dan op de radio te horen dat het op de Autoroute du Soleil weer eens hopeloos vaststaat, terwijl jij met 300 kilometer per uur de zon tegemoet gaat? En als je bij ons een auto hebt gereserveerd, weet je dat er bij aankomst een auto klaar staat bij het treinstation. Zo combineer je het comfort van de hogesnelheidstrein met de flexibiliteit van een huurauto ter plekke.

Welke TGV-stations zijn het leukste om een auto te huren en de omgeving te verkennen? Nou, dat zijn er vele, maar we hebben er enkele voor je uitgelicht.

Lyon

Het middeleeuwse centrum van Lyon en de gastronomische attracties van de stad zijn zeker enkele dagen waard. Maar trek er daarna van het TGV-station Gare de la Part-Dieu in een huurauto op uit om bijvoorbeeld door de beboste heuvels van de Ardèche te rijden. Of ga naar het zuidoosten voor de hogere bergen van de Alpen. Verder vind je in de omgeving van Lyon vele pittoreske en historische plaatsjes, zoals Crémieu met prachtige middeleeuwse vestingwallen en Pérouges, dat het decor was in veel films.

Valence

Het TGV-station van Valence heet voluit Gare de Valence TGV Rhône-Alpes Sud en ligt iets buiten de stad, vlak langs de Route Nationale 532. Dat betekent dat je vanaf het treinstation meteen naar de A49 en vervolgens naar Vercors kunt rijden. Rijd in je huurauto over de spectaculaire wegen die dit ruige bergmassief doorsnijden en sluit af in het historische stadje Die. Of rijd naar het zuiden, naar de lavendelvelden van de Drôme Provençale. Onderweg kun je stops maken in Valence zelf, Nyons en Montélimar.  

Avignon

Gare d’Avignon TGV ligt aan de rand van een groot bedrijventerrein ten zuiden van Avignon. Er rijden lokale treinen tussen het TGV-station en Avignon Centre dat in het hart van de stad ligt. Huur een auto om het prachtige Département Vaucluse te doorkruisen. Rijd naar het Parc Naturel Régional du Luberon en maak daar een wandeltocht met fantastische uitzichten. Geniet van de dorpjes in deze regio die wel tot de mooiste van Frankrijk worden gerekend, zoals Gordes, Lourmarin en Roussillon. Verder kun je met een huurauto vlak langs de Gorges de la Nesque rijden, een diepe rivierkloof bij de Mont Ventoux.

Aix-en-Provence

Gare TGV d'Aix-en-Provence ligt buiten de stad en net ten noorden van Marseille. Als je die grote, drukke stad wilt vermijden en meteen met je huurauto aan een roadtrip wilt beginnen is dit station perfect: het is namelijk over de snelweg D9 gebouwd! Wat is er niet allemaal te genieten in de Provence? Prachtige natuur in een bergachtige streek, een heerlijk klimaat, pittoreske middeleeuwse dorpjes, mondaine badplaatsen met stranden en niet te vergeten: heerlijk eten met fijne wijnen!

Montpellier

TGV-treinen stoppen ook hier net buiten de stad. Het station Gare Montpellier Sud de France ligt pal langs de Autoroute 9, ook wel bekend als La Languedocienne. Alweer zo’n perfecte plek om er meteen met een huurauto op uit te trekken! Bijvoorbeeld naar Les Cévennes, een prachtig gebied met beboste bergen en diepe kloven uitgesleten door rivieren, zoals de Tarn en de Jonte. Met een huurauto kun je Corniche des Cévennes rijden, een route langs de hoogste plaatsen.

Rennes

De TGV rijdt van Gare de Rennes verder naar Brest, maar doet dat laatste stuk over gewoon spoor. Dus waarom niet een auto huren bij het treinstation van Rennes en het heuvelachtige schiereiland Bretagne op vier wielen ontdekken? Genoeg te beleven: leuke vissersplaatsjes, zandstenen kliffen, ruige rotsen en historische stadjes. Je kunt er ook heerlijk eten: galette complête of moules-frites!

Bordeaux

Bordeaux heeft nog steeds de naam een niet zo interessante stad te zijn, maar wist je dat het historische centrum op de Werelderfgoedlijst van UNESCO staat? De oude havenwijk is helemaal opgeknapt en bruist van het leven. In de omgeving van de stad kun je per huurauto de uitgestrekte wijngaarden bezoeken. De mondaine badplaats Biarritz ligt op nog geen twee uurtjes rijden (maar je kunt er ook met de TGV naartoe). 

Reserveer een huurauto bij een TGV treinstation

Hebben we je overtuigd dat het huren van een auto bij een TGV-station een goed idee is? Het geeft je de vrijheid en de flexibiliteit om meteen na aankomst met de trein er met een auto op uit te trekken. Het is toch heerlijk om je eigen vervoer ter plaatse te hebben, zodat je niks hoeft te missen van het moois op je vakantiebestemming?

Als je zeker wilt zijn dat je een huurauto krijgt naar jouw wensen, reserveer zo’n auto dan hier en doe dat ruim voordat je in de TGV naar Frankrijk stapt. Als je vroeg boekt heb je een ruime keuze in auto’s te huur en betaal je ook de laagste prijs. En als je reis begint, stap je gewoon in de TGV in de wetenschap dat er op je bestemming een goede huurauto voor je klaarstaat.

  1. Home
  2. Combineer supersnelle TGV met een huurauto