EUR (€) (NL)
    • Klantbeoordelingen 8.4 / 10
  • Sinds 2005 vergelijken wij huurauto tarieven
Hulp nodig?
+49 89 541955600
Openingstijden
30 november 2023

Pas op voor deze valkuilen als je een auto huurt

Mag ‘t ietsje meer zijn? Niet bij een huurauto!

Je kent ze vast wel, de verhalen van mensen die veel meer geld kwijt waren dan verwacht bij het huren van een auto. Ze kregen een extra verzekering aangesmeerd of de huurauto was helaas niet meer beschikbaar, maar tegen bijbetaling kon er wel een ander model geregeld worden. Ook een klassieker: al bestaande schade werd ‘nieuwe schade’ genoemd en of je maar even de reparatiekosten wilde ophoesten, waar trouwens ook nog een bedragje aan administratiekosten bij kwam.

Niets dan ellende dus, een auto huren? Nou, dat is overdreven. Gelukkig verloopt een vakantie met een huurauto voor de meeste mensen zonder problemen. Vergeet niet dat vooral verhalen met slechte ervaringen blijven hangen. Goede ervaringen met autohuur gaan niet over het huren van die auto, maar over de geweldige belevenissen tijdens een roadtrip.

Wil je probleemloos een auto huren en geen gedoe tijdens je vakantie met die huurauto? We beschrijven hier de meest voorkomende valkuilen en geven je tips hoe die te vermijden. We doen dat in de volgorde van cruciale momenten bij het huren van een auto: boeken, ophalen en inleveren.

Boeking huurauto

  • Boek ruim van tevoren
    Reserveer een huurauto altijd ruim van tevoren. Als je vroeg op zoek gaat naar een auto om te huren, kun je kiezen uit een ruim aanbod en betaal je (meestal) een lagere prijs. Maar dat is niet eens het belangrijkste. Als je ruim voor je vakantie een huurauto uitzoekt, kun je rustig vergelijken. Niet alleen de prijzen en modellen, maar vooral ook de voorwaarden, want die zijn bij elke aanbieder van huurauto’s anders. In de voorwaarden staan details over onder meer de hoogte van de borg, de hoogte van het eigen risico van de verzekering, het aantal kilometers dat je met de huurauto mag rijden en het tankbeleid. Allemaal zaken die je even rustig wilt doorlezen en vergelijken, voordat je een huurauto reserveert.

  • Gebruik je officiële naam
    Gebruik bij het boeken je officiële naam, zoals die in je paspoort staat, dus niet je roepnaam. Al ben je gewend te luisteren naar de naam “Joke”, als er in je paspoort “Johanna” staat, gebruik je die naam op ons boekingsformulier. Als het goed is, staat je officiële naam ook op je (internationale) rijbewijs en op je creditcard die nodig is voor de waarborgsom van de huurauto. Als je naam op alle documenten hetzelfde is, kan een autoverhuurder nooit beweren “dat de naam niet klopt”.

  • Je boekt een categorie huurauto, geen bepaald model
    Weet dat je bij het boeken van een huurauto niet een specifiek model huurt, maar een categorie. Wereldwijd hebben huurauto’s een code, waarmee ze in een bepaalde klasse vallen. Een verhuurder geeft je een auto mee uit de klasse die je hebt geboekt. Daarom staat er bij de huurauto’s die we aanbieden meestal een toevoeging: ‘of gelijkwaardig’. In een apart artikel vertellen we wat een gelijkwaardige huurauto is. Als de door jou geboekte categorie niet meer beschikbaar is, is dat niet jouw schuld. De verhuurder kan je een huurauto aanbieden uit een hogere categorie, maar mag daar dan geen extra kosten voor rekenen.

  • Verzekeringen en eigen risico
    Alle huurauto’s die je via ons boekt hebben standaard een schade-, diefstal– en WA-verzekering. Bij de schadeverzekering geldt meestal een eigen risico. Denk bij het reserveren goed na of je dat eigen risico wilt afdekken. Bij huurauto’s met ons Worry-Free label is het eigen risico altijd afgedekt. Bovendien komen deze auto’s van verhuurders met een goede reputatie (7+) en is schade aan dak, onderkant, banden en ruiten meestal ook gedekt.

Als je via ons een huurauto hebt geboekt, sturen we je een voucher met de gegevens. Dat is de bevestiging van je autohuur. Daarnaast sturen we je de voorwaarden. Lees die goed door en doe dat nog eens, vlak voordat je de huurauto gaat ophalen (bijvoorbeeld in het vliegtuig). Zo heb je precies in je hoofd wat je hebt gehuurd en onder welke voorwaarden. Dan sta je even later goed voorbereid bij de balie van de autoverhuurder.

Ophalen huurauto

  • Lees de overeenkomst grondig door
    Bij de balie krijg je de huurovereenkomst, waarin de details van de huurauto vermeld staan en de voorwaarden. Controleer of die overeenkomen met de voucher en voorwaarden die je van ons hebt gekregen. Let op bepaalde details: de kilometerstand, het brandstofbeleid, de borgsom, de datum van inlevering, de beschrijving van eventueel al aanwezige schade en kosten voor extra’s zoals een kinderzitje.

  • Gebabbel, gebabbel, gebabbel
    De medewerkers van autoverhuurders zijn erop getraind extra’s te verkopen. Ze spelen daarbij in op jouw gemoed: je hebt net een vermoeiende vliegreis achter de rug, je hoofd staat naar vakantie en niet naar gedoe over details. Je bent al gauw geneigd om toe te geven en te betalen voor die extra ‘noodzakelijke’ verzekering of dat ‘toch wel handige’ navigatiesysteem. Je kunt al die verkooppraatjes gemakkelijk afwimpelen als je al bij het reserveren goed nadenkt over wat je wel en niet wilt boeken en daaraan vasthoudt.

  • Creditcard
    Zoals hierboven al vermeld, moet de naam op de creditcard overeenkomen met de naam van degene die de huurauto heeft geboekt en dus de hoofdbestuurder is. Dat is heel belangrijk, want een andere creditcard wordt niet geaccepteerd voor de borg. In de meeste gevallen wordt het bedrag van de borg niet afgeschreven, maar geblokkeerd. Die wordt weer vrijgegeven na inlevering van de huurauto. Wees er zeker van dat je bestedingsruimte voldoende is voor de borg. Check dat kort voor je de huurauto ophaalt en prent gelijk de pincode in je hoofd, want die heb je vaak nodig.

  • Onderteken pas na inspectie huurauto
    De auto die je hebt gehuurd moet je nauwkeurig inspecteren. Let op ieder krasje en deukje in de carrosserie. Controleer ook banden, ruiten en het interieur. Als je schade constateert, moet die vermeld staan op het zogeheten check-outformulier. Zo niet, sta erop dat er alsnog een aantekening van wordt gemaakt. Neem altijd foto’s van de buiten- en binnenkant, zodat je bewijs hebt van de staat van de huurauto toen je ‘m ophaalde. De meeste huurauto’s krijg je mee met een volle tank en moet je ook inleveren met de tank vol. Is bij het ophalen de tank niet vol? Laat daar dan ook een notitie van maken, zodat je lastige discussies achteraf voorkomt. Maak voor de zekerheid een foto van de brandstofmeter. Pas als alles klopt en naar jouw tevredenheid is, onderteken je het huurcontract.

Voor een nog vollediger overzicht waar je op moet letten als je een huurauto ophaalt, hebben we een checklist samengesteld.

Inleveren gehuurde auto en daarna

  • Inspectie op schade
    Bij het inleveren van een huurauto wordt die uiteraard geïnspecteerd op eventuele schade. Het beste is als je samen met een medewerker van de verhuurder de auto nakijkt en daarbij foto’s maakt. Als er geen (nieuwe) schade is, geeft de medewerker je een ondertekend formulier waarop dat staat bevestigd.

    Helaas is er niet altijd een medewerker beschikbaar, bijvoorbeeld als je de gehuurde auto terugbrengt buiten openingstijden en de sleutels in een keybox moet deponeren. In dat geval is het heel belangrijk dat je gedetailleerde foto’s neemt, zodat je bewijs hebt van de staat van de huurauto bij het terugbrengen. Maak ook een foto van het dashboard met de kilometerstand en de brandstofmeter.

  • Teruggave waarborg
    Na afloop van de huurperiode en als je de huurauto in goede staat hebt ingeleverd, wordt de waarborgsom weer vrijgegeven. Toch zie je dat niet altijd meteen op je rekeningoverzicht. Het kan tot wel 20 werkdagen duren voordat het bedrag weer aan je bestedingsruimte is toegevoegd.

    Let op: onder de waarborgsom valt meer dan alleen het eigen risico van de schadeverzekering. Een boete voor een verkeersovertreding wordt bijvoorbeeld ook van de borg afgetrokken, vaak vermeerderd met administratiekosten.

  • Afschrijvingen creditcard
    Houd de afschrijvingen op je creditcard goed in de gaten. Zoals hierboven al vermeld, kan de autoverhuurder ook kosten in rekening brengen voor een boete of brandstof. Soms gebeurt dat onterecht. Maak in dat geval meteen bezwaar bij de verhuurder. Komen jullie er samen niet uit? Neem dan contact op met ons zodat we naar een oplossing kunnen zoeken. Je moet daarbij natuurlijk wel bewijsstukken overleggen.

Zorgeloze autohuur? Worry-Free!

Wil je immuun zijn voor de verkooppraatjes van autoverhuurders? Wil je helemaal zorgeloos in een huurauto rondrijden tijdens je vakantie? Wil je er zeker van zijn dat het eigen risico bij schade is afgedekt? Oftewel: wil je de meeste valkuilen die we hierboven noemden vermijden? Huur dan via EasyTerra een auto met Worry-Free label. Dan weet je zeker dat het eigen risico van de schadeverzekering is afgedekt. Bij de meeste huurauto’s met Worry-Free label is de dekking van schade aan dak, onderkant, ruiten en banden inbegrepen. Bovendien hebben deze auto’s altijd een gunstig brandstofbeleid en worden ze geleverd door autoverhuurders met een goede klantenbeoordeling.

Bij schade aan je huurauto met Worry-Free label moet je soms het eigen risico ter plekke wel even voorschieten, maar maak je geen zorgen, want dat bedrag krijg je van ons terug. Het heet niet voor niks Worry-Free!

  1. Home
  2. Pas op voor deze valkuilen als je een auto huurt