[Bijgewerkt op 28 oktober 2025] – Je bent aangekomen op de plaats van bestemming waar je een huurauto hebt gereserveerd en je hebt er zin in: die fantastische roadtrip waar je je al maanden op verheugd. Door dat enthousiasme kun je gemakkelijk dingen over het hoofd zien. Daarom geven we je hier een checklist met 9 punten waar je op moet letten als je de huurauto afhaalt.
Laten we beginnen bij het begin: waar haal je de huurauto op? In de meeste gevallen zal dat een vliegveld zijn, maar ook daar zijn verschillende mogelijkheden. Twee andere mogelijke locaties voor het ophalen van een huurauto zijn een stadskantoor en een balie in een treinstation. Als je op onze site naar huurauto’s zoekt, kun je al een bepaalde locatie opgeven, maar je kunt ook zoeken naar het aanbod van alle locaties in een stad. Op de voucher die je na je boeking per e-mail krijgt, staat bij welk bedrijf je een huurauto hebt gereserveerd en op welke locatie.
Balie in of vlakbij de luchthaventerminal
De grootste autoverhuurbedrijven hebben meestal een balie in de terminal of in een apart gebouwtje net buiten de aankomsthal. Vaak staan de balies van de verschillende merken vlak naast elkaar. Op alle luchthavens wordt met borden duidelijk aangegeven waar de balies van autoverhuurbedrijven (Car Rentals) te vinden zijn. Vaak staat je huurauto op een parkeerplek vlak bij de balie, maar soms (vooral op grotere vliegvelden) word je er met een pendelbusje naartoe gebracht.
Shuttleservice
Er zijn ook autoverhuurders met een kantoortje nét buiten het luchthaventerrein. Zij bieden een shuttleservice aan en wachten je buiten de aankomsthal op met een pendelbusje. Op de voucher staat precies aangegeven waar je de shuttle van de autoverhuurder kunt vinden. Meestal duurt het ritje niet meer dan tien minuten. Het grote voordeel is dat de huurauto al klaarstaat op het parkeerterrein direct naast het kantoortje, zodat je meteen op weg kunt.
Meet & Greet
En dan zijn er bedrijven die een vertegenwoordiger naar de luchthaven sturen. Na ondertekening van het contract krijg je de sleutels van de huurauto die in de regel vlakbij geparkeerd staat.
Stadskantoor
Soms wil je nadat je bent geland eerst uitgebreid de stad bekijken, voordat je eropuit trekt met een huurauto. In dat geval is het handiger om de auto op te halen bij een kantoor in de stad. Het is soms ook een voordeliger optie dan een auto huren op de luchthaven. Bij ons kun je de verschillen in tarieven heel gemakkelijk vergelijken. In de meeste grotere steden en toeristenplaatsen zijn diverse autoverhuurders actief. Wel hebben ze meestal minder ruime openingstijden dan de balies op de luchthaven.
Treinstation
Grote treinstations hebben meestal een ruimte met balies van verschillende autoverhuurbedrijven. Dat is een goede optie als je met de trein naar je vakantiebestemming reist. Net als bij vliegvelden zijn er in de buurt van grote treinstations vaak ook kantoortjes van autoverhuurders te vinden.
Als je een huurauto reserveert, geef je een tijd door waarop je de auto zult ophalen. Houd een ruime marge aan tussen de aankomst van je vliegtuig (of trein) en het tijdstip waarop je de auto ophaalt, want vertragingen zijn eerder regel dan uitzondering. Reis je met de trein, dan kun je de verhuurder gemakkelijk bellen om te melden dat je wat later bent. Vanuit een vliegtuig is dat lastiger en daarom vragen we je altijd om het vluchtnummer. Dat nummer geven we door aan de lokale verhuurder, die zo kan zien of je vlucht vertraging heeft en daar rekening mee kan houden.
Als je de huurauto niet op tijd ophaalt, kan de verhuurder je aanmerken als een ‘no show’ en de auto aan een ander meegeven. Je hebt dan geen recht op teruggave van je geld!
Bij de balie van de autoverhuurder moet je verschillende documenten overhandigen:
Een print van de voucher die je per e-mail hebt ontvangen na je boeking
Een fysieke (niet digitale) creditcard op naam van de hoofdbestuurder, met genoeg bestedingsruimte voor de borg (zorg dat je de pincode weet)
Een geldig rijbewijs op naam van de hoofdbestuurder (buiten de EU is vaak ook een internationaal rijbewijs vereist)
Een geldige legitimatie (meestal paspoort, maar binnen de EU kan een identiteitskaart volstaan) op naam van de hoofdbestuurder
Je ziet hierboven vaak staan ‘op naam van de hoofdbestuurder’. We kunnen niet genoeg benadrukken dat dit heel belangrijk is. Je krijgt de huurauto anders simpelweg niet mee. De hoofdbestuurder is verantwoordelijk voor de huurauto en degene die aansprakelijk wordt gesteld mocht er iets gebeuren. Het is dus belangrijk dat de naam op de voucher overeenkomt met de naam op rijbewijs, paspoort en creditcard. Houd daar rekening mee als je je gegevens invult bij het boeken van een huurauto.
Leg deze documenten klaar voordat je op reis gaat en controleer goed of alles klopt. Je zult niet de eerste zijn die er op de plaats van bestemming achterkomt de verkeerde creditcard te hebben meegenomen. We adviseren je ook om een afdruk van de voucher bij je te hebben. En alleen je originele paspoort en rijbewijs zijn geldig, dus geen kopieën.
Verder vragen verhuurders vaak naar de pincode van je creditcard om de borg te kunnen reserveren. Veel mensen weten de pincode van hun creditcard niet meer, omdat ze die vrijwel nooit nodig hebben. Zorg dus dat je die, voordat je op reis gaat, weer in je hoofd hebt opgeslagen of weet waar je de pincode kunt vinden.
Mocht er onverhoopt toch iets niet kloppen en weigert de autoverhuurder de auto mee te geven? Neem dan onmiddellijk telefonisch contact met ons op. We kunnen bijvoorbeeld proberen de boeking om te zetten naar een medereiziger (als die wel alle benodigde documenten bij zich heeft). We garanderen niet dat we een oplossing kunnen bieden, maar we doen uiteraard ons best voor je.
Hopelijk heb je al meteen na het reserveren van je huurauto de voorwaarden doorgelezen die we je via e-mail toesturen. Op het formulier dat je bij de balie krijgt, staan diezelfde voorwaarden. Voordat je je handtekening zet, is het belangrijk dat je dit contract goed controleert, want het is de definitieve bevestiging van de gemaakte afspraken. Kijk vooral goed of de volgende punten kloppen:
Merk, type en kenteken van de huurauto
Al je gegevens en die van een eventuele extra bestuurder
Het eigen risico
De borgsom die je betaalt
Of je ook in andere landen gaat rijden
De kosten van eventuele extra accessoires
De brandstofregeling en inhoud van de tank
De kilometerstand
Afgesloten verzekeringen
Hoeveel kilometers je maximaal mag rijden
De huurperiode en de tijd waarop je de auto weer inlevert
Vermelding van eventuele al aanwezige schade
Als je bij ons naar een huurauto zoekt, zie je bepaalde modellen, maar er staat meestal een toevoeging bij: “of gelijkwaardig”. Huurauto’s zijn verdeeld in categorieën, zoals economy, standard en luxury. Als het specifieke autotype dat je had gereserveerd niet voorradig is, mag de verhuurder een andere auto leveren uit dezelfde categorie. Of zelfs een hogere categorie (tegen dezelfde prijs), maar nooit lager. Als je een BMW 5 hebt geboekt, kan de autoverhuurder je niet afschepen met een Opel Astra. Dit is wel een heel duidelijk onderscheid en zal niet vaak voorkomen, maar kijk altijd kritisch naar het vervangende model en bepaal of dat echt in dezelfde categorie valt.
Het laatste punt op het formulier – vermelding van eventuele schade – is heel belangrijk. Neem ruim de tijd om de huurauto te inspecteren, zowel van binnen als van buiten. Meestal loopt er iemand van het verhuurbedrijf met je mee om de auto te bekijken, maar laat je absoluut niet opjagen. Bij de carrosserie kijk je naar schade zoals krasjes en deuken, bij het interieur naar vlekken of scheurtjes in de bekleding. Vergeet de banden en ramen niet. Als je schade constateert die niet op het formulier vermeld staat, zorg dan dat die alsnog wordt opgenomen, voordat je je handtekening zet.
Neem altijd foto’s, zodat je bewijs hebt van de staat van de huurauto toen je ‘m ophaalde. Maak ook foto’s van de kilometerstand en de brandstofmeter, zodat daarover bij het inleveren geen misverstanden kunnen ontstaan.
Als je een auto huurt met handmatige versnelling, vraag dan hoe de achteruit werkt. Dat verschilt namelijk per auto. Soms moet je de pook indrukken en in andere gevallen juist optillen. Het komt ook wel voor dat je extra weerstand moet overwinnen om de auto in zijn achteruit te krijgen. Het is prettig om te weten hoe dat precies werkt, voordat je de achteruit nodig hebt.
Op het dashboard staat vaak aangegeven aan welke kant van de huurauto de tankdop zit. Maar hoe gaat het klepje eigenlijk open? Soms doe je dat door op het dashboard op een knopje te drukken of binnen in de auto aan een lipje te trekken. Maar waar zit dat knopje of lipje precies? Zorg dat je dat weet, voordat je de eerste keer gaat tanken met de huurauto.
Het is een vaak gehoorde klacht over autohuur: terwijl je aan de balie staat, probeert een medewerker van de verhuurder je nog iets extra’s te verkopen: een verzekering die ‘eigenlijk wel nodig is’, een upgrade of een ‘bijna onmisbare’ accessoire. Je bent vermoeid na een vlucht, je hebt geen zin in gedoe en wil zo snel mogelijk aan je vakantie beginnen. Je bent al gauw geneigd om maar in te stemmen met het ‘aanlokkelijke’ aanbod.
Voorkom dit! Hoe? Door van tevoren bij het zoeken naar huurauto’s goed na te denken over het automodel en wat je wel of niet aan opties en accessoires wilt bijboeken. Als je dat eenmaal weet en hebt besteld, prent dit dan goed in je hoofd. Bereid je voor op het gesprek aan de balie en weet voor jezelf dat je helemaal niets extra’s nodig hebt. Dat geldt in het bijzonder voor de verzekering. Wij bieden auto’s met het Worry-Free-label, waarbij je geen eigen risico hebt of dat risico is afgedekt. Zo kun je gemakkelijk ‘nee’ zeggen als de lokale verhuurder je een aanvullende verzekering wil verkopen.
Welke verzekeringen kies ik, hoe zit het met borg? Lees onze artikelen met handige informatie en tips. Zo kies je de juiste huurauto.