EUR (€) (NL)
    • Klantbeoordelingen 8.4 / 10
  • Sinds 2005 vergelijken wij huurauto tarieven
19 november 2025

10 veel voorkomende problemen bij ophalen van een huurauto

En hoe jij ze eenvoudig voorkomt!

Stel je voor: je bent net aangekomen op je vakantiebestemming en popelt om in je gereserveerde huurauto te stappen en aan je droomreis te beginnen. Maar bij de balie dreigen al je heerlijke plannen in duigen te vallen, want er blijkt iets mis. Voorkom zo’n domper en vermijd deze problemen én andere valkuilen.

Voorkom problemen bij ophalen huurauto

Hieronder geven we je negen oorzaken, waardoor mensen kunnen stranden aan de verhuurbalie bij het ophalen van een huurauto. En natuurlijk hoe je die problemen kunt voorkomen. Want let op: als je niet de juiste documenten kunt overhandigen of anderszins niet aan de voorwaarden voldoet, loop je de kans dat de verhuurder de reservering weigert. In dit soort gevallen heb je niet automatisch recht op terugbetaling van de huursom.

1. Creditcard niet geaccepteerd

Het nummer 1-probleem bij het ophalen van een huurauto is dat de creditcard niet wordt geaccepteerd. Daar kunnen verschillende redenen voor zijn:

  • De naam op de creditcard komt niet overeen met de naam van de hoofdbestuurder. De creditcard is voor de verhuurder een garantie dat eventuele schade of andere kosten worden vergoed. Om aansprakelijkheidsredenen moet de kaart op naam van de hoofdbestuurder staan.
    We kunnen het niet genoeg benadrukken: zorg dat je de huurauto boekt met dezelfde naam als in je paspoort en op je creditcard staat. Vaak is dat je officiële voornaam. Dus niet boeken met je roepnaam.

  • Je weet de pincode van je creditcard niet. Je hebt deze pincode bij gewone betalingen zelden nodig, maar een autoverhuurder kan ernaar vragen. Vergeet dus niet die code in je hoofd te prenten of weet waar je ‘m kunt vinden.

  • Je hebt geen fysieke maar een virtuele creditcard op je telefoon. Voor het huren van een auto wordt alleen de klassieke creditcard (dus een plastic kaartje) geaccepteerd.

  • De creditcard vermeldt alleen initialen. Voor de meeste verhuurders is dit geen probleem, zolang die overeenkomen met de voornamen zoals die in je paspoort staan, maar sommige kleinere verhuurders kunnen er moeilijk over doen. Lees onze tips om dit probleem te voorkomen.

  • Verkeerd type creditcard. Verscheidene verhuurders accepteren geen kaarten van American Express. Kaarten die vrijwel nooit geaccepteerd worden: prepaid kaart, debitcard, electron kaart, etc.

2. Onvoldoende bestedingsruimte

Zorg dat er voldoende saldo op je creditcard staat. Het bedrag van de borg wordt op de kaart geblokkeerd en je wilt natuurlijk tijdens je vakantie die creditcard ook kunnen gebruiken. Controleer je kredietlimiet voordat je op reis gaat en overweeg eventueel een verhoging aan te vragen. Bij de meeste creditcards is het mogelijk geld te storten, waarmee je de bestedingsruimte verhoogt. Neem eventueel een tweede creditcard mee als reserve. Wel op dezelfde naam! Je kunt geen creditcard van iemand anders gebruiken, zelfs niet als die met je meereist.

Bij het boeken van een huurauto staat in de huurvoorwaarden vermeld hoe hoog de borg is. Die voorwaarden krijg je per e-mail toegestuurd als je de boeking definitief maakt. Wil je alleen zoeken naar huurauto’s met een lage borg? Dat kun je in ons zoekfilter aanvinken. Of je kiest voor een auto met het Worry-Free label, want die hebben nooit een hoge borg (en onbeperkt aantal kilometers, gunstig brandstofbeleid en afgedekt eigen risico).

3. Borg? Hoezo borg?

Bij de huurauto’s die wij aanbieden staat altijd vermeld of er sprake is van een ‘lage borg’ of een ‘hoge borg’. Het exacte bedrag vind je terug in de huurvoorwaarden, die je kunt bekijken voordat je de boeking afrondt. Een link naar de huurvoorwaarden met het specifieke borgbedrag vind je onderaan de boekingspagina, zodra je een huurauto hebt geselecteerd.

Toch komt het regelmatig voor dat huurders bij de balie verrast zijn door het bedrag dat op de creditcard wordt gereserveerd als waarborg. Om onaangename verrassingen te voorkomen, is het dus belangrijk om de voorwaarden vooraf goed door te nemen – niet alleen voor de borg, maar ook voor andere bepalingen die van toepassing zijn.

4. Naamstelling documenten verschilt

Wat voor de creditcard geldt, geldt ook voor andere documenten: die moeten allemaal op naam van de hoofdbestuurder staan. De naam op de reservering moet exact overeenkomen met de naam op het paspoort en rijbewijs, net zoals bij het boeken van bijvoorbeeld een vliegticket.

5. Rijbewijs niet geaccepteerd

Uiteraard heb je voor het huren van een auto een geldig rijbewijs nodig. Controleer die geldigheid terdege en vraag op tijd een nieuw rijbewijs aan. Houd er ook rekening mee dat veel verhuurders eisen dat je al minstens 1 of 2 jaar in het bezit bent van een rijbewijs. Welke specifieke termijn een verhuurder hanteert, staat in de huurvoorwaarden van de auto die je hebt geselecteerd.

Verzeker je ervan dat je het rijbewijs bij je hebt. Dat klinkt volkomen logisch, maar sommige mensen nemen voor de vakantie een andere portemonnee mee dan ze normaal gebruiken en komen er bij de balie achter dat het rijbewijs nog in die portemonnee thuis zit… Een foto, kopie of digitaal rijbewijs wordt in de regel niet geaccepteerd, je moet het fysieke rijbewijs kunnen tonen.

6. Internationaal rijbewijs ontbreekt

In landen van de Europese Unie heb je als Nederlander geen internationaal rijbewijs nodig, maar voor sommige bestemmingen daarbuiten wel. Check dat terdege als je een huurauto reserveert in een land buiten de EU. Je kunt een internationaal rijbewijs alleen aanvragen in je land van herkomst. Eenmaal in het buitenland kun je dat dus niet meer regelen. In Nederland kun je zo’n rijbewijs alleen kopen bij een ANWB-winkel. Via de website van de ANWB kun je zien voor welke landen een internationaal rijbewijs vereist is.

Let op: een internationaal rijbewijs is een aanvulling op je gewone rijbewijs. Je moet beide dus tonen aan de balie van de autoverhuurder.

7. Geen voucher

Na bevestiging van de reservering sturen we je een voucher per e-mail met belangrijke informatie over je boeking. We raden je aan die voucher uit te printen. Dat is wel zo makkelijk voor de medewerker van het verhuurbedrijf, die de gegevens overneemt op het definitieve huurcontract. Het is bovendien een back-up in het geval je de voucher niet meer kunt vinden op je telefoon. Als je geen voucher kunt tonen, moet het verhuurbedrijf op zoek naar je reservering, wat extra tijd kost en ergernis oplevert.

8. Te laat aankomen

Soms zijn vertragingen onvermijdelijk. Maar als je aanzienlijk te laat bent voor het ophalen van je huurauto, kan de reservering worden geannuleerd. Veel mensen redeneren dat ze al hebben betaald voor de huurauto en het dus niet uitmaakt wanneer ze ‘m precies ophalen. Dat klopt niet, want het verhuren van auto’s is een gecompliceerd logistiek proces, waarbij de wagens niet te lang op het parkeerterrein kunnen blijven staan. Hoe lang een huurauto vastgehouden wordt, verschilt per verhuurder.

Houd je dus aan het tijdstip dat je hebt doorgegeven bij het boeken van de huurauto. Neem daarbij voldoende marge tussen je aankomst met trein of vliegtuig en het ophalen van de auto. Als je op een luchthaven boekt, vragen we je altijd om het vluchtnummer. Dat geven we door aan de lokale verhuurder die zo ziet of je vlucht vertraging heeft en daarmee rekening kan houden. Dat is overigens niet gegarandeerd en daarom is het belangrijk dat je ons belt via het noodnummer dat op de voucher vermeld staat. Het is belangrijk dat je dat doet vóór de geplande ophaaltijd, want dan kunnen we er eventueel voor zorgen dat de auto beschikbaar blijft of je reservering omboeken.

9. Leeftijd klopt niet

Bij het zoeken naar een huurauto vragen we je of je leeftijd tussen de 25 en 65 jaar valt. Is dat niet het geval, dan vragen we je naar je werkelijke leeftijd. Dat is noodzakelijk, omdat sommige autoverhuurders een toeslag berekenen voor jongere of oudere bestuurders. Let wel: daar hebben wij geen enkele invloed op; dat zijn regels van de lokale verhuurder.

Wees altijd eerlijk over je leeftijd, want bij de balie val je door de mand, omdat je geboortedatum in je paspoort en op je rijbewijs staat. Als je buiten de leeftijdsgrens valt, zal de verhuurder alsnog een toeslag in rekening brengen voor een jonge of oude bestuurder.

10. Opdringerige verkooppraatjes

Dit staat op nummer 10, maar komt vaak voor: medewerkers die proberen je iets extra’s te verkopen onder het mom dat het gaat om noodzakelijke toevoegingen. “Eigenlijk verhuren wij nóóit auto’s zonder deze verzekering” of “Als ik u was zou ik voor zekerheid kiezen” of “Better safe than sorry, vindt u ook niet?” enzovoort. Helaas zwichten veel huurders voor de druk en kopen een aanvullende verzekering die ze niet nodig hebben.

In gebieden met tolwegen kan het handig zijn om een elektronisch tolkastje in je huurauto te activeren. Maar check van tevoren of je dat echt nodig hebt. Als je zeker weet dat je de tolwegen zult mijden of er heel weinig gebruik van maakt, is de huur voor zo’n zogeheten transponder wellicht overbodig.

Verder bieden verhuurders je soms een grotere auto aan “voor slechts een kleine meerprijs”. Vaak gebeurt dit als de categorie auto die jij hebt geboekt niet meer beschikbaar is en je – gratis! – recht hebt op een hogere klasse.

Hoe voorkom je dit? Door van tevoren heel goed na te denken over welke auto je wilt huren en welke opties en accessoires je daar eventueel bij wilt boeken. Vergelijk rustig en op je gemak online verschillende aanbieders en maak vervolgens je keuze. Bij een auto met Worry-Free label weet je dat die afkomstig is van een gerenommeerde verhuurder en dat noodzakelijke verzekeringen zijn inbegrepen. Eenmaal aan de balie sta je sterk in je schoenen en kun je beleefd alle ‘upgrades’ afwijzen.

Nog een tip: laat je niet opjagen het huurcontract te ondertekenen. Teken alleen als je alles begrijpt en het ermee eens bent. Als iets onduidelijk is, vraag om uitleg. Gebruik eventueel een vertaalapp (bijvoorbeeld Google Lens).

Gestrand aan de balie? Bel ons!

Het ophalen van een huurauto moet de start zijn van een heerlijke vakantie en geen stress opleveren. Mocht je toch problemen ondervinden bij de verhuurbalie, dan raden we je aan ons rechtstreeks te bellen via het nummer op je voucher. We kunnen niet garanderen dat we een oplossing voor je vinden, maar we doen uiteraard ons best!

  1. Home
  2. 10 veel voorkomende problemen bij ophalen huurauto